
Pillay v Regar Publications (Pty) Ltd & Ors
(1997) SLR 125

John RENAUD for the Plaintiff
Bernard GEORGES for the First, Second and Third Defendants
Fourth Defendant absent and unrepresented

Appeal by the defendant was dismissed on liability but damages reduced to 
R175,000.00 on 5 December 1997 in CA 3 of 1997

Judgment delivered on 22 January 1997 by

PERERA J:   The  plaintiff  was  a  former  teacher  and  lecturer  and  is  presently  the
Minister of Education and Culture. It is not in dispute that he also held administrative
posts in the same Ministry at some time, and was the Principal Secretary prior to being
appointed as Minister.
The instant action for defamation is based on an article that appeared in the "Regar"
newspaper, issue of 22 December 1995, in the Creole language. It is also not in dispute
that the plaintiff was a Minister at the time of publication of this article, which is marked
exhibit P1.

The plaintiff, however, relies only on certain excerpts from that article to aver that the
statements therein in their natural and ordinary meaning or by innuendo refer to him,
that they are false, and that they constitute a grave libel on him. These excepts, as set
out in the plaint, are as follows –

Dernye ka ki montre ki gouvernman pa pe aplik sa bann lareg fondamantal se
le fe ki Msye Patrick PILLAY, minis pour ledikasyon, in vann son lakaz dan leo
Pointe Au Sel ek gouvernman, pour en pri R700,000.00.

An 1993,  Msye Patrick PILLAY ti  aste en lakaz Fairview, La Misere, avek
gouvernman menm, pour en pri R305,000.00.  Gouvernman tin aste sa menm
lakaz, ki lo en arpan later, detrwa lannen avan pou R320,000.00.  I annan tou
laparans ki gouvernman in fer "en bon deal" pou minis PILLA Y.

I pa sanble ki i ti pou sanz son lakaz Pointe Au Sel pour enn ki pli fay La
Misere.   Donk  diferans  R400,000.00  ki  Msye  PILLAY  in  fer  lo  sa  de
tranzaksyon i sanble koman en gran lavantaz pour li.  Eski i  en kondisyon
spesyal pour li akoz i minis, oubyen nenport dimoun i kapab ganny sa kalite
deal?

Si i  pe  senvi son  pozisyon koman minis pour ganny lavantaz spesyal, sa i
definitivman pa prop.  Annou pa bliye ki si bann gro zofisye i enplike dan bann
keksoz ki pa onnet, tou dimoun pou fer parey.  Nou bezwen en sistenm kot



napa "de pwa de mezir.

The English translation as appearing in the plaint is as follows-

"Another deal for the Minister"

The latest example which illustrates that the Government is not complying
with  the  fundamental  rules  laid  down,  is  the  case  of  Mr  Patrick  PILLAY,
Minister for Education and Culture.  He sold his house situated at Pointe Au
Sel to the Government for a sum of R700,000.00.

In 1993 Mr Patrick PILLAY purchased a house at Fairview, La Misere from the
Government for a sum of R305,000.00.  The house which stands on 3 acres
(sic) an acre of land was purchased by the Government a few years ago for
the price of R320,000.00. This transaction bears all the hallmarks of a good
deal for Mr PILLAY, undertaken by the Government.

It does not appear that Mr PILLAY would have exchanged his house at Pointe
Au Sel for a house of less value at La Misere. The difference of R400,000.00
that  Mr  PILLAY  benefited  from  the  transaction  appears  to  be  a  great
advantage to him. Is it a special treatment for the Minister or anybody else can
benefit from this kind of deal?

If  he  is  using  his  position  as  Minister  to  obtain  special  advantage,  this  is
definitely not right. We should bear in mind that if Senior Officers are involved
in dishonest deals, everybody would follow suit. There ought to be a system
where "two weights and two measures" does not exist.

The  defendants  in  their  statement  of  defence  denied  the  veracity  of  the  English
translation of the excerpts of the article and hence the plaintiff called a sworn interpreter
to prove the translation.  I  shall  deal with the disputed areas of the translation as I
proceed.

In paragraph 5 of the plaint, the plaintiff avers thus –

The said statements, either in their natural and ordinary meaning, or by
innuendo mean and are understood to mean, that the plaintiff who is the
Minister of Education and Culture-

(i) used his position as Minister to obtain a favourable advantage for 
himself.

(ii) is in the habit of doing shady deals.
(iii) he is setting a corrupt precedent encouraged by the Government.

The Alleged Defamatory Meaning 
The defendant is entitled to have read as part of the plaintiff’s case the whole of the



publication from which the libel is extracted and also any other document referred to
which qualifies or explains its meaning.  Thus if a libel is contained in a newspaper
paragraph, not only the paragraph, but also the heading must be taken into account. As
Alderman B stated in the case of Chalmers v. Payne (1835) 2Cr.M.& R. 156, "if in one
part  of  the  publication  something  disreputable  to  the  plaintiff  is  stated  but  that  is
removed by the conclusion, the bane and the antidote must be taken together." In doing
so,  words must  be  construed in  their  natural  and  ordinary  meaning,  that  is,  in  the
meaning in which reasonable men of ordinary intelligence would be likely to understand
them, where nothing is  alleged to  give them an extended meaning or  an innuendo
created.

It is on these rules of interpretation that I propose to examine the entirety of the article to
consider whether the meanings alleged by the plaintiff as set out in paragraph 5 of the
plaint, would be the meaning which a reasonable man would attach to them.

In  paragraph  3  of  the  statement  of  defence,  the  defendants  admit  that  "on  22 nd

December 1995, in an article entitled "Ankor En Deal Pour Minis", the defendants wrote
and published an article of and concerning the plaintiff. The words "Pour Minis" evoked
divergent  interpretations.   Counsel  for  the  defendants  maintained that  it  referred  to
"Ministers" in plural form.  The plaintiff, in his testimony, disagreed and stated that it was
in singular form and that if the plural was intended, it should have been "Pour Bann
Minis". Angel Judith Sanders (PW2), the Court Interpreter called by the plaintiff stated
that although it could be in the plural, "taking the article as a whole", she took it to be a
personal reference to the Minister referred to in the article.   Anne Elizabeth (PW3),
another  interpreter  of  this  Court,  testified  that  in  the  context  of  the  whole  article  it
referred to the single Minister, Mr. Patrick Pillay and that the word "Ankor" meant that
there were previous deals by this Minister.  Hence the natural and ordinary meaning
contained in the heading of the article is that the plaintiff had engaged in deals of similar
nature before.  But the second defendant, who assumed the responsibility for writing the
article, insisted that he meant "Ministers" in general and that the plaintiff’s deal was one
such instance.

The  defendants  produced  six  articles  that  appeared  in  the  "Regar"  newspaper
preceding the article in dispute, wherein land transactions involving the Government
and certain public officers and two Ministers were published.  On a question raised by
the Court as to whether an average reader who had not read any of these previous
articles would have understood the heading in the way the defendants aver, the second
defendant replied that there was the possibility.

It is a truism that words are almost found embedded in specific contexts. But sometimes
to an average reader, a word would mean what it says or signifies. Stephen Ullman, in
his book on "Semantics" puts it with delightful asperity, thus – “When I use a word", said
Humpty Dumpty, "it means just what I choose it to mean - neither more nor less." Some
in their eagerness to underline the importance of context and to demolish the belief that
there is a "proper" meaning inherent in a word, go almost as far as Humpty Dumpty in
their dogmatic utterances. The second defendant's insistence is reminiscent of such an



attempt, unless it is accepted as an inept usage of the Creole language.

The by-line however is less contentious and as translated by PW2, reads, "Mr. Pillay
buys  a  house  and  sells  the  other  one  -  is  everything  in  order?"  Counsel  for  the
defendants  relies  on  a  "Genera  and  Species"  argument,  not  only  to  explain  the
relationship between the headline and the by-line, but to establish that the plaintiff was
not  "targeted"  for  singular  attack,  and that  the  publication  was made for  the  public
benefit in a general sense.

As I stated earlier in the judgment, the plaintiff has relied on certain excerpts from the
article appearing in exhibit P1. The English translation has been challenged and in fact,
there is an erroneous reference to "3 acres", where it should be "an acre". This Court
has therefore the advantage of reading the translation in the plaint with the translation
provided by the sworn interpreter in the course of the proceedings.

The first paragraph of the article (which is not reproduced either in Creole or English in 
the plaint) as translated in Court by PW2 is as follows –

The SPPF Government  refuses to accept that Government transactions
ought to be made in the open and that big officers should not have any
special  favours  while  buying  or  selling  property  from the  Government.
However  it  is  necessary  that  these  conditions  are  observed  if  the
Government  wants  to  put  into  practice  the  policies  of  honesty  and
transparency  in  public  affairs.  The  last  case  that  shows  that  the
Government is not applying those fundamental rules is the fact that Mr
Patrick Pillay the Minister of Education has sold his house at upper Pointe
Au Sel to the Government for a sum of Rs. 700,000.

The natural and ordinary meaning a reasonable person would attach to this introductory
portion of the article would be that the Government was not following fundamental rules
of honesty and transparency, especially when buying and selling property from or to
high ranking public officials, and the latest case was the transaction with Mr Pillay. The
reasonable inference that would be drawn from such an assertion would be that this
transaction was a dishonest or "shady" one,hat is, in contra-distinction  to the policies of
"honesty and transparency" advocated in the article.

Mr Georges, counsel for the defendants, sought to compound such an interpretation by
submitting that the publication in question was a build-up over a period of time, whereby
the "Regar"  newspaper published similar  articles concerning public  officials and two
Ministers regarding land transactions which the newspaper thought were irregular. He
further submitted that, had this been an isolated article without such a build-up, there
might have been a case for defamation ex facie the article.  He therefore urged the
Court to consider the purport of the article in the context of a series of articles published
previously to expose lack of honesty and transparency on the part of the Government in
land transactions, especially when dealing with public officials. But, that would depend
on whether the readers of the "Regar" issue of 22 December 1995 read the earlier



articles commencing from 22 October 1993, or even if they had read, had forgotten the
contents.  Otherwise,  there would have been publication at  least  to a section of the
readers for the first time.  The article exhibit P1 does not refer to previous articles of that
nature. The reference to "the last  case"  or  the "latest  case" being that  of  Mr Pillay
highlights his transaction as an example of a dishonest and shady one.

The article then proceeds to question the purpose of the Government in buying the
plaintiff’s house at Pointe Au Sel. Then a statement of fact is made, that it is not situated
in a place where it can be used for any public purpose. By a process of deduction, it
states that the question arises as to whether that house standing on a land 3/4 acre in
extent is worth that price. In a previous case,  Barrado v Berlouis and Another(1993)
SLR 12, an enterprising politician of the day asked similar questions in a defamatory
political broadcast. As the trial Judge in that case, I held that the defendant was making
defamatory statements under the guise of asking questions. The Seychelles Court of
Appeal  affirmed  that  finding.  In  the  instant  case  too,  the  defendants,  by  the  same
method, were conveying to the public that the Government had purchased a property
which could not be used for any public purpose and paid a sum of R700,000 which was
above the real value. That would be the natural and ordinary meaning of that paragraph.

These questions formed the background to the main subject of the article upon which
the plaintiff  has based the instant action for defamation. I  shall  set out the balance
portion of this article as translated by the sworn interpreter in Court, as neither party
raised any objections as to its accuracy-

In 1993, Mr Pillay had bought a house at Fairview, La Misere, from the
same  Government  for  a  price,  that  is,  Rs.  305,000.  The  Government
bought the same house that is on an acre of land several years before for
Rs.320,000.  It is obvious that the Government has made a   good   deal for  
Minister Pillay. It  does seem that he would have changed his house at
Pointe Au Sel for one of lesser value at La Misere, so the difference of
Rs.400,000 that Mr. Pilidv has made on that transaction seems to be a big
advantage  for  him.  Is  it  a  special  condition  for  him  because  he  is  a
Minister or can anyone benefit from that sort of deal?

The last paragraph reads thus –

Nobody questions the right of Mr Pillay to buy or sell any house except if
he is using his position as Minister to gain any special advantage. This is
definitely not correct. Let us not forget that if the big officers are implicated
in those sort of dealings that are not honest, everyone will do the same.
We need a system where there are no "two weights and two measures.

This paragraph was meant to be the antidote to the bane contained in the previous
paragraphs.  But taking the two together, the meaning a reasonable man would gather
would be that –



(1) The Government bought the Fairview Estate house and property some
years prior to 1993 for R320,000.

(2) In  1993,  the  same house and property  was sold to  the  plaintiff  for
R305,000.

(3) The Government bought the plaintiff’s house and property at Pointe Au
Sel for R700,000.

(4) The plaintiff would not have sold his Pointe Au Sel House in exchange
for a house of less value at Fairview Estate.

The deduction to be drawn from those facts is that, in commercial parlance, the plaintiff
"bought cheap and sold dear" so that in connivance with the Government, he made a
profit of R400,000.  Mr Georges however submitted that the article used the "guarded"
word "appears" (isanble) when referring to the advantage gained by the Plaintiff.  He
claimed that it was not a categorical statement, but merely an opinion, and hence there
was nothing defamatory.

As regards the last paragraph, Mr Georges pointed out that the plaintiff had omitted to
state in the plaint, the opening sentence whereby the writer qualified the comments that
followed by stating "nobody questions the right of Mr. Pillay to buy or sell any house ...",
and submitted that it would have been so omitted as on a reading of the whole article,
there was no hint of defamation in it.

In his submissions, Mr Georges stated that –

The  fact that the first paragraph complained of is a fact, and the second
paragraph complained of  is a  fact,  the Minister  is left  with  a legitimate
complaint of whether the R400,000 was a good advantage to him or not.

As I stated at the very commencement, the case for the plaintiff is that the defendants
have sought to rely on an arithmetical difference between the prices of two properties of
unequal value and utilized it to defame him by stating to the public who would not know
the  correct  valuations  of  the  respective  properties  that  he  had  connived  with  the
Government and entered into a shady deal and appropriated a sum of R400,000 from
public funds. To the plaintiff, the prices reflect the correct values of the two properties. If
the defendants claim otherwise, the burden was on them to establish it and justify their
allegation of an undue advantage. This, they failed to do. Hence the plaintiff has proved
the defamatory meaning alleged in the plaint.

Effect On The Plaintiff
A person's enjoyment of the right to society of his kind depends on his possession of
certain qualities and therefore if he is believed by others to lack those qualities, he might
be deprived of the society of such persons who believe him to lack those qualities. The
plaintiff is professionally a teacher and lecturer. Presently he is the Minister of Education



and Culture. In either of those categories, the society expects the post-holder to set
exemplary standards in ethical and moral behaviour.  Thus an imputation of dishonesty,
whether it amounts to a crime or not, would be defamatory of such an individual.

The  plaintiff  testified  how  he  noticed  that  the  respect  and  regard  he  had  from his
subordinates had waned due to doubts about his integrity. He also stated that some
persons invited for parties did not attend them and shunned him after the article in
question appeared in the "Regar" newspaper. Anne Elizabeth (PW3) an interpreter of
this Court, called by the plaintiff to testify regarding the impact, stated that she believed
the contents of the article. Questioned about her reactions, she stated –

I was angry, because it shows that people who have powers and positions,
they  can  do  favours  to  themselves,  which  is  being  approved  by
Government,  and other  people like us  Seychellois,  we have to  pay so
much money to get a piece of land, which is not fair.

This evidence stood unchallenged.  To succeed in an action for defamation, a person
must  prove  three  things  about  the  statement:  (a)  It  is  defamatory;  (b)  It  has  been
reasonably understood to refer to him; and (c) It has been published to a third person.

The last two aspects have been satisfied without dispute. As already stated, the plaintiff
has been portrayed as a dishonest person.  Although statements of fact have been
disguised  as  questions  and  comments,the  pith  and  substance  of  the  article  is
discernible to any ordinary person with average intelligence.  The attempt to hide the
real purpose has been like an attempt made by an ostrich to bury its head to avoid
predators, not realizing that the rest of its body is widely exposed. Consequently, the
defamatory statements have exposed the plaintiff to hatred, ridicule and contempt and
caused him to be shunned and avoided.  It has also lowered him in the estimation of the
right-thinking members of the society and disparaged him in his profession.

The Defences
The law of defamation, however, tries to strike a balance between an individual's right to
have his reputation protected and freedom of speech, which implies the freedom to
expose wrongdoing and thus to damage reputation.  Hence the law provides certain
defences  for  the  person  who  makes  a  defamatory  statement  about  another  for  an
acceptable reason.

The case for the defendants is tersely set out in the statement of defence under the
sub-heading "Particulars" as follows –

The defendants are engaged in the dissemination of information to the
general  public  through  their  newspaper.  The  plaintiff,  a  Minister  of
Government, sold his house to the Government for a sum much greater
than the one paid when he bought another house from the Government
and the economic advantage of this was commented on by the defendants
in an article. In the premises the defendants and the Seychellois public



had  a  common  and  corresponding  interest  in  the  subject-matter  and
publication of the said words.

Hence, the defendants plead the defence of "qualified privilege", which is available to
newspaper publications. They also plead the defence of "fair comment" and aver that
the words complained of were used in "good faith, without malice, upon a matter of
public interest, namely the fairness of a Minister of Government selling his house at a
much  greater  sum to  the  Government  than  the  sum paid  for  one  in  a  better  area
acquired by him from the Government."

The defendants also plead the defence of "truth" in substance and in fact.  In English
law, this defence is termed "justification".

Statements made on an occasion of qualified privilege are protected "for the common
convenience and welfare of society." According to Lord Atkinson in the case of Adam v
Ward [1917] AC 309 –

A privileged occasion is ...... an occasion where the person who makes a
communication has an interest or a duty, legal, social or moral, to make it
to the person to whom it is made, and the person to whom it is so made
has  a  corresponding  interest  or  duty  to  receive  it.  This  reciprocity  is
essential.

Lord Donaldson in the "Spycatcher case" [1990] 1 AC 109, commenting on the crucial
position of the press, stated –

It is not because of any special wisdom, interest, or status enjoyed by the
proprietors, editors, or journalists. It is because the media are the eyes
and ears of the general public. Indeed it is that of the general public for
whom they are trustees.

In England, unlike in the United States of America, the law does not recognise any
special  privileges attaching to  the profession of the press as distinguished from the
members of the public. The reason has been explained by the Privy Council in the case
of Arnold v King - Emperor. AIR 1914 PC 116 as follows –

The freedom of the journalist is an ordinary part of the freedom of the
subject and to whatever length the subject in general may go, so also may
the journalist; but apart from statute law, his privilege is no other and no
higher. The responsibilities which attach to his power in the dissemination
of printed matter may, and in the case of a conscientious journalist do
make him more careful, but the range of his assertions, his criticism, his
comments, is as wide and no wider than that of any other subject.

In the instant matter, I concede that there was a reciprocal interest in the newspaper
and the public regarding land transactions between the Government and the public and



especially public officers.  But in disseminating information about the transactions of the
plaintiff,  did the defendants cross the Rubicon? The defence of qualified privilege is
available to a newspaper so long as the report is (a) fair and accurate and (b) published
without malice.

As regards accuracy of the report, the plaintiff does not deny that he purchased the
Fairview Estate property  in  1993 for  R305,000 and in  1995 sold his  Pointe Au Sel
property for R700,000. But he testified and adduced other evidence to establish that he
gained no undue financial advantage and that there was no shady deal as was being
made out in the article.

The plaintiff testified that due to an unfortunate incident that occurred in the family in
August or September 1991 it became necessary to leave the Pointe Au Sel house. This
fact  has not  been  contested by  the  defendants.  He  was  Principal  Secretary  of  the
Ministry of Education at that time. Through the assistance of the then Minister, he was
able to obtain the house at Fairview Estate initially on rent. He further testified that that
house  which  had  been rented  to  expatriate  officers  was in  a  dilapidated  condition.
However, he and his two children liked the area and the seclusion and decided to stay
on.

In 1993, he applied to purchase that house.  As he did not have sufficient funds at that
time,  he obtained a loan from the Seychelles  Housing Development  Corporation  to
finance the purchase price of R305,000 partly.  He sold his Pointe Au Sel property only
in 1995, for R700.000. Thereafter he demolished the Fairview Estate house and rebuilt
it with the proceeds of the sale and also paid off the SHDC loan. Philip Belle (PW4), a
stone mason, testified that the Fairview Estate house was demolished by him at the
request of the plaintiff. He further justified that "it was a house that had been built for a
long time, and it was in a bad state of repair."  He also stated that some parts of the
walls had large cracks separating them and that the roof made of asbestos was leaking.
On the basis of this evidence, it could be reasonably inferred that the condition of the
house  in  August  1991,  when  it  was  purchased,  would  not  have  been  very  much
different.   The  plaintiff  stated  that  he  paid  the  price  of  R305,000  quoted  by  the
Government,  although he thought  it  was on the high side.  He was aware  that  this
property  had been purchased by the Government a few years before, for  a sum of
R320,000, from a private individual.  The defendants allege that the plaintiff sold his
house "at a much greater sum to the Government than the sum paid for one in a better
area". The burden of proving that the Fairview Estate property, which the defendants
considered was in "a better area", was worth much more, and how much more, lay on
they who asserted it. So it has to proved that the Pointe Au Sel property was not worth
R.700,000. No such evidence was adduced by the defendants.

Learned Counsel for the defendants, in submitting a list of facts which he considered to
be established, stated inter alia that –

The plaintiff has not produced a valuation, has chosen deliberately not to
produce a valuation of the La Misere house, to rebut the suggestion that



he had not obtained an advantage, which obligation was squarely on him
to  do.  He  was  the  one  complaining,  he  who  alleges,  must  prove.  He
alleged that he had not obtained an advantage. In my humble submission,
his evidence fell short of proving that he had not.

Here,  counsel  was  mistakenly  fitting  the  boot  to  the  wrong  foot.  In  an  action  for
defamation, the burden is always on the defendant to prove the allegation in the alleged
defamatory publication.

When  this  matter  was  canvassed  by  counsel  for  the  plaintiff  in  the  course  of  his
submissions, counsel for the defendants clarified his position and stated –

The burden of proving the truth of the allegation rested on my clients and
my clients alone at all times. What I did say however was that it was up to
the plaintiff to prove that the house at Fairview was not worth R305,000
and that he did not make R400,000 as a difference between the two sales
and purchases.  That was our allegation, and it was up to him to dispute,
because until he did, I submit that it was open to my client to assume and
to presume that when one sells a house at R700,000 and buys another
one for R300,000, there is a difference of R400,000 which appeared as an
advantage.

With respect, having stated the burden of proof correctly, counsel for the defendants fell
into the same error. Any primary school child would know that the arithmetical difference
between R700, 000 and R300, 000 is R400,000. If  that was the only news that the
"Regar" newspaper considered it had a duty to publish for the benefit of the public, then
every time a person sold his car and bought a motor cycle, would also be an occasion
for  publication,  as  evidently  such  a  person  gains  a  pecuniary  advantage  from  the
difference in prices. No reasonable man would expect  such news.  The article was
using those transactions of the plaintiff as the latest example of the failure on the part of
the Government to practice the policies of honesty and transparency. There lies the
innuendo.

In the case of  Barrado (supra), counsel for the first defendant also wrongly submitted
that the plaintiff was "unable to show that the statements made by the defendant were
not justified." Ayoola JA had this to say on the aspect of burden of proof -

The nub of the allegation complained of was that she acquired businesses
and properties with dishonest means and not that she acquired them in
breach  of  any  regulation.  As  to  the  latter,  truth  of  the  allegation  or
imputation  is  a  matter  of  defence,  since  the  falsity  of  defamation  is
presumed until disproved by the defendant. 

Although  it  was  not  his  burden,  the  plaintiff  adduced  evidence  to  establish  the
dilapidated condition of the Fairview Estate house. Hence although the Government
purchased that property for R320 000 sometime earlier, the depreciation in value of the



house due to a deterioration of its structural condition would have reduced the overall
value.   The  defendants  emphasized  the  aspect  of  the  location.  Counsel  for  the
defendants sought to suggest that the Fairview Estate was an exclusive high class area
where  the  property  values  were  equally  high.   The  fact  that  wealthy  people  and
important Government officials reside there alone does not make the area a high class
one. Some Government officials occupy Government owned or leased properties for
lack of a choice. In the case of the plaintiff, he purchased the property only to demolish
the  house shortly  thereafter,  as  it  was not  fit  for  occupation,  and  not  for  aesthetic
reasons. When the defendants were communicating to the readers that the Fairview
Estate  house  was  worth  much  more  than  R305,000,  they  were  suppressing  the
depreciation in value of the house. It was their burden to substantiate their assertions.

As  regards  the  Pointe  Au  Sel  property,  Mr  Hubert  Alton,  quantity  surveyor  (PW1),
testified that he valued the property which consisted of two parcels of land, one with a
house  thereon  at  R750,000  in  1994.   He  stated  that  the  property  was  worth
approximately  R400,000  and  the  house  R350,000.  This  valuation  was  done  at  the
request  of  one  Alexis  Monthy,  who  was  then  occupying  the  house.  However,  the
plaintiff,  on  18th August  1994,  agreed to  sell  Mr  Monthy  one of  the  parcels  (parcel
No.C.3063 - in extent 2897 sq. metres) and the house for R650,000. (Exhibit D7) Mr.
Monthy paid a sum of R100,000 as a deposit and agreed to pay the balance by 15th
September  1994.  As  he  failed  to  comply  with  this  condition,  the  plaintiff  instituted
proceedings in this Court (Case No.232/94) and obtained a discharge of this agreement
and retained the deposit.

One Miranda Esparon (DW2), the concubine of Alexis Monthy and one of the parties to
the said promise to sell, called by the defendants to rebut the evidence of the plaintiff
that the agreed price was R750,000, failed to achieve the purpose for which she was
called  when  she  admitted  under  cross  examination  that  at  the  time  of  signing  the
agreement, she was not living with Monthy and that she was therefore not present when
the plaintiff and Monthy had initial discussions regarding the proposed sale. Hence Mr
Hubert Alton's evidence that he valued the property at R750,000 and Miranda Esparon's
evidence that such valuation was done for the purpose of obtaining a loan from the
Development Bank, lend support to the plaintiff’s evidence that the property was to be
sold for R750,000. In any event, nothing flowed from this discrepancy, if at all, as the
plaintiff subsequently advertised the whole property for R750,000 on the basis of the
valuation.

The plaintiff stated that although a foreigner showed interest in purchasing, he failed to
come with the purchase price. The plaintiff then sold the smaller portion of the land for
less than R50,000 and offered parcel C.3063 and the house to the Government for
R700,000. Faced with those explanations from the plaintiff, counsel for the defendants
then  sought  to  question  the  propriety  of  a  Minister  buying  and  selling  with  the
Government.  The  plaintiff  agreed  that  people  not  knowing  the  actual  facts,  would
criticize such transactions, but stated that such criticism was not justified in his case, as
the defendants failed to inform the readers that the two properties were not of equal
value.  On the contrary, the article made out that he had paid less for a more valuable



property and sold a less valuable property for a higher price.

As Hoexter JA stated in the case of  Neethling v. The Weekly Mail (1994) 1 SA 708
(cited  with  approval  by  Adam JA in  the  case  of  Roger  Mancienne  v  Claude  Vidot
(unreported) CA 36/94 -

In deciding whether a defamatory publication affects qualified privilege,
the status of the matter communicated (i.e. its source and intrinsic quality)
is  of  critical  importance.  In  this  connection  obvious  questions  which
suggest themselves (the examples given are not exhaustive) are: Does
the matter  emanate  from the  official  and identifiable  source or  does it
spring from a source which is informal and anonymous?  Does the matter
involve a formal finding based on reasoned conclusions, after weighing
and sifting of evidence, or is it  no more than an ex parte statement or
mere hearsay?

The  defendants  had every  opportunity  to  investigate  the  aspect  of  valuation  of  the
respective properties, as the fact that a Minister transacted with the Government alone
was not sufficient  to  allege dishonesty and shady dealing if  the valuations correctly
reflected  the  market  values.   Therefore,  when  the  defendants  cited  the  plaintiff’s
transaction as the latest example of non-compliance by the Government of the policies
of  honesty  and  transparency  in  public  affairs  they  were,  by  innuendo,  making  a
defamatory statement of and concerning the plaintiff.  As they failed to investigate the
factual  situation,  the  defendants  had  no  duty  or  right  to  publish  their  "ex  parte
statement" to the public.  The second defendant categorically admitted that the article
contained his own subjective opinions.  The defence of qualified privilege therefore fails.

As to the defence of truth, or justification, if the libel contained defamatory statements
both of fact and of opinion, the defendant must prove that the statements of fact are true
and the statements of opinion are correct. However, according to an exception under
section 5 of the Defamation Act 1952 (UK), which is the law applicable in Seychelles, it
is now not essential to prove the truth of every word of the libel. "If the defendant proves
that  the  main  charge  or  gist  of  the  libel  is  true,  he  need  not  justify  statements  or
comments which do not add to the sting of the charge or introduce any matter by itself
actionable." (Gatley - paragraph 1390).

According to McNae's Essential Law for Journalists - (12th Edition) at page 135 –

The defence of justification is not only difficult; it is dangerous. If it fails,
the court will take a critical view of the newspaper's persistence in sticking
to a story which it  decides is not true, and the jury may award greater
damages accordingly.

In  the  instant  case,  it  is  true  that  the  plaintiff  purchased  the  Fairview  Estate  for
R305,000 and sold his property at Pointe Au Sel for R700,000 also to the Government.
However, the truth of the gist or sting of the libel that these transactions were examples



of dishonest and shady transactions of the Government with public officials remains
unproved. Accordingly this defence as well fails.

Although a defendant may not be able to show that he was actuated by circumstances
described as "qualified privilege" or "justification" (or truth), he may escape liability for
publishing  a  defamatory  statement  by  establishing  that  his  statement  was  a  "fair
comment on a matter of public interest." This defence does not extend to allegations of
fact.  The defence of fair comment is distinct from the defence of justification.  In "fair
comment", the state of mind of the defendant when he published the defamatory words
is most material. Proof of actual malice defeats the defence. But in "justification" the
state of mind of the defendant is immaterial. Another distinction is that in the plea of fair
comment, the right exercised by the defendant is shared by every member of the public,
while in "qualified privilege" the right is not shared, but is limited to an individual who
stands in such relation to the circumstances that he is entitled to say or write what
would be libelous or slanderous on the part of anyone else. A comment is a statement
of opinion on facts.

In  paragraph  10  of  the  statement  of  defence  the  defendants  rely  on  the  following
particulars as the basis for their comment–

[The]  words complained of  by the  plaintiff  were  fair  comment  made in
good faith and without malice upon a matter of public interest, namely the
fairness in the plaintiff, a Minister of Government, selling his house at a
much greater sum to the Government than the sum paid for one in a better
area acquired by him from the Government.

Subject  to  section 6 of  the  Defamation  Act  1952,  a  defendant  under  a plea of  fair
comment must prove (1) that each and every statement of fact in the words complained
of is true; and (2) that the comment on the facts so proved was bona fide and fair
comment on a matter of public interest.
Although the defendants aver that they commented on the "fairness" of the transaction,
the article, in its opening paragraph, makes a statement of fact which they could not
prove.  The transactions of the plaintiff with the Government were neither dishonest nor
shady. Had the defendants investigated their facts, no such allegation could have been
made bona fide. As was stated in the case of Davies v. Shepstone (1886) 11 App. Cas.
at page 190 –

It  is  one  thing  to  comment  upon  or  criticize,  even  with  severity,  the
acknowledged or proved acts of a public man, and quite another to assert
that he has been guilty of particular acts of misconduct.

Accordingly, the defendants cannot rely on the defence of fair comment. On the whole,
therefore, the defendants have failed to defend themselves in respect of the article that
appeared in the "Regar" newspaper issue of 22 December 1995, under the heading
"Ankor En Deal Pour Minis", which contained statements of unverified facts concerning
the plaintiff, which were defamatory of him, and caused him prejudice by exposing him



to hatred, ridicule and contempt and injuring him both personally and professionally.
Consequently, the case against the fourth defendant having been withdrawn, the first,
second and third defendants will be liable in damages.

Assessment of Damages
In  awarding  damages,  the  basic  principles  have  to  be  followed.  Ayoola  JA  in  the
Barrado case (supra) stated -

In my judgment, in an action for damages for libel or slander, English law
applies  in  determining  the  nature  and  quantum  of  damages  to  be
awarded. Where the circumstances justify it, exemplary damages could be
awarded. 

The principle of  awarding damages where the plaintiff  elects to sue more than one
defendant in the same action in respect of the same publication is laid down in Gatley
on Libel and Slander (8th edition, paragraph 1463) as follows –

In an action against two or more persons as co-defendants in respect of a
joint libel, the jury may not discriminate between them in finding separate
damages against the different defendant, but there must be one verdict
and one judgment against all for the total damages awarded.

As regards the nature of damages awarded in defamation cases, Windeyer J summed
up the position in the case of Uren v John Fairfax & Sons Pty Ltd (1966) 117 CLR 118
at 150 as follows –

It  seems to  me that,  properly  speaking,  a  man defamed does not  get
compensation for his damaged reputation. He gets damages because he
was  injured  in  his  reputation,  that  is  simply  because  he  was  publicly
defamed.  For  this  reason,  compensation  by  damages  operates  in  two
ways - vindication of the plaintiff to the public, and as a consolation to him
for wrong done. Compensation is here a solatium rather than a monetary
recompense for harm measurable in money.

The principles followed in the assessment, are basically –

(1) Consideration of the injury suffered. Here, the good standing and repute, the nature
of his profession and the gravity of the imputation are relevant.

(2) Regard must be had to the conduct of the defendant and the circumstances of the
publication.

(3) Punitive damages may be awarded against the defendant by way of a deterrent.

In  Barrado(1993) SLR 12, I,  as the trial  Judge, considered the official  status of the



plaintiff in assessing damages. Ayoola JA approving this, stated -

The learned Judge could not  have discussed the circumstances of the
libel without adverting to the office held by the respondent and the motive
of the scurrilous attack on her.  Also, it was perfectly legitimate for the
Judge  to  have  taken  into  consideration  the  status  of  the  respondent
(plaintiff) in the assessment of damages.  The higher the plaintiff’s position
the heavier the damages (see for instance Youssoupoff v Metro-Goldwyn-
Meyers Pictures Ltd (1934) 50 TLR 581; Dingle vAssociated Newspapers
Ltd (1961) 2 QB 162; Lewis v Daily Telegraph Ltd [1962] 3 WLR 50)

The plaintiff  in  the  instant  case is  the  Minister  of  Education  and Culture,  an
important Ministry in the Government. Imputations of dishonesty on the part of such an
official who is expected to set the trend to promote the educational and cultural values
in this country is to be considered seriously. In the Barrado case (supra) the plaintiff was
the Personal Assistant of the President of the Republic. She was not merely a typist or
clerk, but one who held a position of trust and confidentiality. Although the Court of
Appeal  reduced the award from R550,000 to  R100,000,  it  is  still  the highest  award
made in a defamation case in Seychelles. As Lord Radcliffe stated in  Dingle (supra)
"The damages awarded have to be the demonstrative mark of vindication."

Unlike in the case of the plaintiff in Barrado, who was awarded damages as a solatium
for the wrong done to her personal reputation, in the instant case, the plaintiff Minister
has to be compensated not only on the basis of a solatium but also to vindicate himself
before the public who alone determine the future of a politician.

The second consideration is that regard must be had to the conduct of the defendant
and  the  circumstances  of  the  publication.   The  second  defendant  testified  that  in
addition  to  being  the  editor  of  the  Regar  newspaper,  he  also  did  translations  of
documents.  He further stated that although he had no formal training in journalism, he
had  trained  himself  and  attended  seminars  and  hence  he  knew  that  it  was  the
responsibility of a journalist to be satisfied as to the truth of the facts he published.  He
further stated that he checked the facts regarding the sales to the plaintiff and by the
plaintiff and the respective prices from the Lands Registry, which he considered was a
reliable source for information. He maintained that the article contained only opinions
based on those facts.  As regards the values he obtained from the Land Registers, he
stated that he made a subjective assessment that they did not reflect the correct values.
He stated  that  he was not  a  valuer,  hence he had no basis  for  such assessment.
According to the evidence disclosed in the case, which this Court has accepted, there
was nothing dishonest or shady in the transactions. Had the defendants cared to verify
or  inquire,  and  not  been  reckless,  there  would  have  been  no  justification  for  this
publication. Gatley states at paragraph 778 that –

A failure to inquire as to the truth of the statement or to try to verify it may be
so extreme that the defendant cannot be regarded as really believing his
statement to be true. .............. So where the defendant purposely abstained



from inquiring: into the facts or from availing himself of means of information
which lay at  hand when the slightest  inquiry  would have shown that  the
imputation was groundless, or where he deliberately stopped short  in his
inquiries in order not to ascertain the truth, a jury may rightly infer malice.

When the second defendant claimed that he made investigations, he was referring to
the ascertaining of the two transfers and their respective prices from the Lands Registry.
Had the  article  been limited  to  that,  it  would  have been purely  innocuous.  But  the
defendants either purposely abstained from inquiring about the correct property values
or was reckless about it and made positive allegations that the Pointe Au Sel property
was situated in a place where it could not be used for any public purpose and hence
was not  worth  the  price  the  plaintiff  received  and so  also  that  the  Fairview Estate
property  was  worth  more  than  the  amount  paid  by  the  plaintiff.  Having  done  the
damage, the defendants cannot camouflage the sting by using words as "it does seem"
and questions of one form or another. The antidote was not effective to cure the bane in
the article.

While  still  on the aspect  of  conduct  of  the defendant  and the circumstances of  the
public, the article entitled "politicians with thin skins" appearing alongside the article that
forms  the  subject-matter  of  this  case  is  relevant.  It  has  been  published  as  a
"contributed" article,  but the editor has to take the responsibility  for  the setting. Any
reasonable reader would understand its contents as a precursor to the article regarding
the plaintiff. That article stresses the importance of a free press in a democracy. It refers
to  the  late  Robert  Maxwell,  the  newspaper  magnate  of  the  United  Kingdom  as  a
"notorious crook" who "suppressed all remarks about him simply by threatening massive
law suits against anyone who suggested he was acting improperly”. The article then
asks the question "Are we in  the Seychelles being led down the same path?"  The
connection between the two articles was confirmed, when counsel for the defendants in
cross examination asked the plaintiff  to read it  in Court.  He referred to the question
referred to above and asked the plaintiff "Isn't that what you are doing now?", to which
the plaintiff replied in the negative.

That article was again an antidote to the bane. It proceeds to state that "politicians are
showing that they are thin-skinned to a degree that makes one wonder if they have
something to be scared about." Referring to the American system, it states "over there,
they start with the assumption that all politicians are potential crooks and that they need
to be watched carefully.  For that reason, all  questions raised about the character of
public  officials,  about  their  actions  in  office  are  considered  legitimate  and  can  be
scrutinized and questioned as part of the normal business of the press.

Then the writer exhorts the prospective litigant and the judiciary thus –

Looking at some of the recent cases or judgments, and some of those
threatening cases here, I  cannot help but think that a similar approach
would serve us well too.



Then alongside that  article appears the article entitled "Ankor En Deal  Pour  Minis",
which is a calculated fabrication of facts against the plaintiff. The connection would be
unmistakable to a reasonable reader. The point under consideration is the intentional
behaviour of the defendants to focus attention on the defamatory article against the
plaintiff.

In cross-examination, the second defendant stated that he did not think that the article
contained  "malicious  accusations"  against  the  plaintiff  and  hence  he  did  not  regret
publishing it. Several times in the course of the cross-examination he stated that the
article contained his own personal observations on the transactions, which he did not
consider  defamatory.  He  was,  as  the  editor  of  a  newspaper,  unaware  that  what
mattered  in  libel  was  not  his  subjective  consideration  but  the  objective  view  of  a
reasonable  man.  His  conduct  was  therefore  both  reckless  and  irresponsible,  and
consequently,  as  stated  above,  deprived  him  of  the  qualified  privilege  granted  to
newspapers.

I  have also considered the aspect of malice which was stressed by counsel for  the
plaintiff.  As Gatley states at paragraph 762 –

The plaintiff will succeed in proving the existence of express malice if he
can show that the defendant was not using the occasion honestly for the
purpose for which the law gives protection, but  was actuated by some
indirect motive not connected with the privilege.

As McCardie J stated in Pratt v BMA [1919] 1 KB 244-

Malice in the actual sense may exist even though there be no spite or
desire for vengeance in the ordinary meaning of the word.

Thus, any indirect motive other than a sense of duty is what the law calls malice. If the
occasion is privileged, it is so for some reason, and the defendant is only entitled to the
protection of the privilege if he uses the occasion for that reason.

To establish malice, the dlaintiff relied on the following facts 

(1) The  plaintiff  and  the  second  defendant  worked  together  at  the  Ministry  of
Education and were friends. But when the plaintiff’s political affiliations became
obvious,  the  second  defendant,  who  held  opposing  views,  terminated  the
friendship gradually.

(2) In February 1993, when the plaintiff was the Principal Secretary to the Ministry of
Education,  the  second  defendant's  wife  who  was  then  the  Directress  of  the
polytechnic was transferred as Acting Director in the Ministry. She did not accept
that position and resigned. This added to the animosity of the second defendant
towards the plaintiff.



(3) The  second  defendant  was  generally  antagonistic  towards  the  SPPF
Government. He stated that in 1979 he was detained in custody for a period of 7
weeks by a warrant issued by the President under the Emergency Regulations.
He  claimed  that  no  reasons  were  given  for  such  detention.  Questioned  by
Counsel for the plaintiff as to whether he was still bitter about it, he stated "I still
have questions about the validity of the detention, certainly."

(4) Soon after the wife of the second defendant resigned from her post, the "Regar"
newspaper of 26 February 1993 edited by the second defendant (exhibit  P2),
criticized the plaintiff for not releasing the "O" Level and "A" Level examination
results in detail. The article, criticizing the plaintiff, who was then the Principal
Secretary, stated "Mr Pillay has adopted the characteristic response of secrecy
when  the  information  is  not  convenient".  There  was  there  an  imputation  of
dishonesty.

(5) In  the  article  in  the  issue  of  13  October  1993,  (exhibit  P3)  the  defendants
criticized the plaintiff  for  remaining in the post  of  Chairman in the Seychelles
Broadcasting Corporation after being appointed as Minister. There was there an
imputation that he disregarded the principle of impartiality.

(6) In the issue of h June 1993 (exhibit P4) the defendants criticized the plaintiff, who
as  Chairman  of  the  SBC  was  responsible  for  allocating  time  for  political
broadcasts  at  the time of  the  referendum, preceding the promulgation of  the
Constitution. The article alleged that the plaintiff was not granting adequate time
for  the  opposition  parties.   There  was  there  an  imputation  of  political
victimization, and lack of impartiality.

(7) The defendants'  newspaper in the issue of 28 May 1993 (exhibit  P5) directly
alleged that the plaintiff was dictating his own personal judgment as Chairman of
the SBC.

The criticisms of the plaintiff in the aforesaid articles (exhibits P3, P4 and P5) may not
amount to defamation in themselves. However they illustrate a consistent pattern of
personal criticism of the plaintiff  during the period subsequent to the transfer of the
second defendant's wife from the prestigious post of Director of the Polytechnic and the
obvious bitterness he developed when the plaintiff  was appointed as Minister in the
same Ministry. Hence the inference of malice cannot be disregarded in its entirety in
assessing damages.
In  the  Claude  Vidot  case  (supra)  Adam  JA  disagreed  with  Ayoola  JA  as  regards
reference to awards in previous cases. However Ayoola JA comparing the Barrado case
justified  the  award  of  R100,000  on  the  basis  that  "the  publication  itself,  the
circumstances of  its  publication and the conduct  of  the defence demonstrated such
viciousness" which his Lordship stated was lacking in the Claude Vidot case. He further
stated that in the latter case the consideration was the carelessness of the defendants
in publishing the defamation without investigation and repeating the libel originated by



some other person. For this reason, and for other infirmities in the judgment of the trial
Court, the award of R120,000 was reduced to R25,000.

In the instant case, I base the assessment on the following considerations –

(1) The position of the plaintiff in the country.  As Ayoola JA stated (supra) "The
higher the plaintiff’s position, the heavier the damages."

(2) The recklessness of publishing without verification.

(3) The allegation of dishonestly against a public figure which remained unproved.

(4) The effect  of  the publication on the personal  and political  reputation of  the
plaintiff.

(5) Evidence of the second defendant that he saw no reason to apologize.

(6) The mitigatory fact claimed by the defendant of the publication.  The defendant
claimed that the "Regar" has a weekly circulation of 2600 copies.  "The pen is
mightier than the sword."  The fact that the article has been published in the
Creole language in a newspaper that carries articles in English as well indicates
that it was meant to be read and understood by the majority of the readers in
the community.  Further, as a newspaper is read by hand to hand circulation
after purchase, it would be a fair estimate that an average of five persons read
one copy of the newspaper. Thus a minimum of 10,000 persons would have
actually read the newspaper and an equal amount would have heard about the
contents by discussion. I do not therefore consider that the actual number of
copies issued for circulation could be considered as a fact mitigatory of  the
extent of the publication.

It  is settled law that as an award in a defamation case cannot be arrived at by any
purely objective consideration, it must be assessed "at large" on a consideration of both
incriminatory and mitigatory factors as  disclosed in  the  evidence in  the case.  Such
"damages at large" are given as compensation and not as punishment.  Damages for a
single delict must be awarded as the amount against all the defendants. As Kenny J
stated in the case of  O'Keefe v. Walsh [1903] 2 IR 68 (CA) (cited by Adam JA in the
Claude Vidot case) –

Where  there  is  a  single  cause  of  action  arising  from a  joint  tort,  and
damages is the only relief claimed against the tortfeasors, and the action
is fought out to the close on that basis, the Jury has no power to sever the
damages.

Lord Denning MR reiterated this  principle  in  the case of  Egger v.  Lord Chelmsford
[1966] 3 All ER 406 at 411 when he said –



If the plaintiff sues them all three jointly, then by a settled rule of law dating
to  1611,  there  can  only  be  one  judgment  and  one  assessment  of
damages.

The plaintiff has withdrawn the case against the fourth efendant, the printer. Hence the
contesting  defendants  were  the  "Regar"  Publications  (Pty)  Ltd  (first  defendant),  the
editor (second defendant), and the publisher (third defendant).  The plaintiff  claims a
sum of R600,000 from those defendants jointly and severally. There is a vast difference
in  the  professional  status  of  the  plaintiff  in  the  Barrado case,  who  was  eventually
awarded R100,000 and the instant plaintiff  who is a senior Minister in an important
Government Ministry. I have carefully considered all the above factors that need to be
considered in making an assessment of damages.

I consider a sum of R450,000 as being a reasonable amount that should be awarded to
the plaintiff.

Accordingly, judgment is entered in favour of the plaintiff in a sum of R450,000 payable
by the first,  second and third defendants jointly and severally,  together with interest
thereon and costs of action.

Record:  Civil Side No 11 of 1996


