IN THE SUPREME COURT OF SEYCHELLES
Civil Side: CS34/2014

[2018] SCSC 50

CHANTAL LEON
Plaintiff

VErsus

THE SEYCHELLES UNITED PARTY
THE PROPRIETOR OF
SEYCHELLES WEEKLY NEWSPAPER
OF MONT FLEURI MAHE
First Defendant

MR. ROBERT ERNESTA
EDITOR OF SEYCHELLES WEEKLY
OF MONT FLEURI MAHE
Second Defendant

WEEKLY PUBLICATIONS PUBLISHERS AND PRINTERS
OF SEYCHELLES WEEKLY NEWSPAPER
HEREIN REPRESENTED BY MR. ROBERT ERNESTA
OF MONT FLEURI MAHE

Third Defendant
Heard:
Counsel: Joel Camille for plaintiff
Daniel Cesar for defendant
Delivered: 29 May 2018

JUDGMENT




RELEVANT FACTUAL BACKGROUND

This matter is before the court on Chantal Leon’s ("the Plaintiff") Amended Plaint filed
on 21 October, 2015, against the Seychelles United Party, the proprietor of Seychelles
Weekly Newspaper, ("the First Defendant"), Robert Ernesta ("the Second Defendant')
and Weekly Publications ("the Third Defendant") — collectively "the Defendants" — for
libel.! On 12 January, 2016, the Defendants filed a Statement of Defence generally
denying the Plaintiff’s allegations.

The Amended Plaint claimed 500,000.00/- rupees in damages for the Defendants’
allegedly libelous article. On 29 May, 2017, the Plaintiff took the stand and the

Defendants submitted the testimony of Robert Ernesta.

The evidence of Plaintiff. The Plaintiff testified that in 2013, she lived at Union Vale at
Villaz Trezor with her mother, brother, and two children. She was a police officer with
the rank of Sergeant in the Crime and Investigation Division; and that she had been an
officer for 14 years. The Plaintiff’s name had been referenced in an article published on
15 November, 2013, by the Seychelles Weekly along with a photograph of her mother’s

apartment, not her place.

The article entitled "Chantal Leon’s spectacle at Villaz Trezor" stated in relevant part that

"[s]everal people residing at the same village have approached this
newspaper complaining about the unbecoming behaviour of the lady in
question. As a police officer she is not setting a good example for others
to follow, especially the children who are witnessing the shenanigans of
Chantal Leon. It is said that she has noisy arguments on a regular basis
with her mother standing on the veranda at their house. The surrounding

area and the neighbours fall victim to all the insults and foul language

Plaintiff initially filed a Plaint on 15 April, 2014, however, subsequently amended her Plaint as the second
named defendant at the time, Ralph Volcere, was no longer the editor of the Seychelles Weekly.



they throw at each other. Sometimes a crowd will gather to watch the
spectacle and Chantal has no hesitation to turn her attention towards

them with her insults.

The neighbours have done all they could to bring a stop to this situation.
They have gone to the police, they have also gone to the housing
authority, and nothing has come of it. Chantal Leon is still at it — for a
lady who works for law enforcement she leaves a lot to be desired. Even
her boss the Commissioner of Police have tried and failed to curb the
antisocial behaviour of one of his police officers. This newspaper is
exposing this story in the hope that it will help in bringing some peace
and quiet to the neighbourhood at Villaz Trezor. We are naming and

shaming — hoping it will bring results.”

(See Exhibit P1, Seychelles Weekly, Vol. 12, Issue No. 44, p. 3, 15 Nov.
2013).

The Plaintiff denied that her behaviour was unbecoming and that she had noisy
arguments on a regular basis. She testified that she had had noisy arguments with her
mother, but not on a regular basis — sometimes two, three, four or five months could go
by before she had an argument. She maintained that "everybody has a quarrel which is
part of everyday life" and that her quarrels were in the house, where the public could not
see. However, she also testified that because the houses are so close to each other, even if
she was not talking in a loud manner it would be heard by the neighbours. And she
indicated that during this time, she would argue with her mother about her brother who

would take her things without permission.

She denied trading insults and using foul language, ever seeing a crowd gathering to
watch, insulting bystanders, and being aware that neighbours had intervened to stop the
situation. She testified that she had never been summoned by the police, housing

authorities, or been approached by the Commissioner. Moreover, she testified that she



10.

felt embarrassed by these allegations; and that it had affected her children and her work,

as she is perceived as not worthy of being in the police department.

On cross-examination, she testified that her attorney had sent a letter on 30 November, to
Seychelles Weekly addressed to Mr Ralph Volcere, the editor of the newspaper,

requesting an apology and retraction of the article.?

The evidence of Robert Ernesta. Mr Ernesta testified that he became the editor of
Seychelles Weekly on 2 May, 2014, on the same date the newspaper came to belong to
the First Defendant, the Seychelles United Party ("SUP”).> And he testified that the
publishers and printers were Weekly Publications. He confirmed that the structure of
Seychelles Weekly was changed on 2 May, 2014. He testified that he had never been
contacted by the Plaintiff and had never been handed over the letter received by Ralph
Volcere or had knowledge of this letter. He indicated that he was not aware that Ralph
Volcere had been previously named as the second defendant in this case; and that Ralph
Vocere had sought the services of Mrs. Amesbury to represent him in relation to this

case.

ANALYSIS

This court has considered the evidence in light of the submissions of counsel.

Article 1383 (3) of Civil Code of Seychelles Act provides —

"1383 (3) The provisions of this article and of article 1382 of this Code

shall not apply to the civil law of defamation which shall be governed by

English Law.".

See the testimony of Plaintiff, 29 May, 2017, at p. 14 (Exhibit P2, Letter from Plaintiff’s Attorney to Ralph
Volcere, Editor of Seychelles Weekly, dated 30 November. 2013).

See the testimony of Robert Emesta, 29 May, 2017, at p. 17 (Exhibit D1, Affidavit of Robert Ernesta,
Editor of Seychelles Weekly, dated 2 May, 2014).



11.

12,

13.

14.

15.

It was held in the case of Kim Koon v Wirtz (1976) SLR 101 that the law of defamation

applicable in Seychelles is the law in force in the United Kingdom on 31 October, 1975.

In the case of the publication of a newspaper, the journalist, editor (See R v Dover [1663]
8 How.St.Tr. 547; Watts v Fraser [1835] 7 C. & P. 369; Keyzor v Newcomb [1859] 1 F.
& F. 559 at 562), publisher (Morrison v Ritchie [1902] 4 F. 645) and printer (Johnson v
Hudson [1836] 7 A. & E. 233n) would all be prima facie liable, if they are found to have

procured or participated in the publication of a libel.
As stated in R v Paine’ —

"If one repeat[s], and another write[s] a libel, and a third approve[s] what
is written they are all makers of it; for all persons who concur, and show

their assent or approbation to do an unlawful act, are guilty."”.

"The act of publishing the libelous matter constitutes the cause of action” (O ’Keefe v
Walsh [1903] 2 L.R. 706). Similarly, "it is the publication not the composition of the libel
which is the actionable wrong" (Lee v Wilson [1934] 51 C.L.R. 276 at 287). As per Regar
Publications v Pillay SCA3/1997 and Talma v Henriette (1999) SLR 108, a defamatory

statement is one injuring the reputation of another as it exposes them to hatred, contempt,
ridicule or lower them in the estimation of right-thinking members of society. In the

Talma case (supra), the court held as follows —

"It is a pre-requisite that for any defamatory statement to be actionable, there
should be publication, in the sense that the words complained of were bought to
the actual knowledge of some third person, that is a person other than the person
defamed. If the plaintiff proves facts from which it can be inferred that the words
were brought to the knowledge of some third person, he would have established a

prima facie case."

In Esparon v Fernez and anor (1980) SLR 148, Sauzier J succinctly described the law of

defamation as follows —

#(1696) Comb 358, 5 Mod Rep 163, Holt KB 294, 90 ER 527, 90 ER 834, Carth 405




"Under article 1383 of the Civil Code of Seychelles, defamation is
governed by the principles of English Law. The following are the
relevant principles for this case:

1. A man commits the tort of defamation when he publishes to a third
person words containing an untrue imputation against the reputation
of another.

2. Words which impute to the plaintiff the commission of a crime for
which he can be made to suffer corporally by way of punishment are
actionable without proof of special damage.

3. A man, stating what he believes to be the truth about another, is

protected in so doing, provided he makes the statement honestly and
without any indirect or improper motive.".

16. It was held in the case of Barrado v Berlouis and Another (1993) SLR 12 that —

"...truth of the allegation or imputation is a matter of defence, since the

falsity of defamation is presumed until disproved by the defendant.”.

17. Similarly, in Pillay v Pillay [2013] SCSC 68 at para [30], it was held —

"A defamatory statement is presumed to be false unless the Defendant

can prove its truth.”
18.  Further, in Pillay (supra) at para [29], it was held —

"There are five essential elements that a plaintiff must prove to establish
defamation: (1) The accusation is false; (2) it impeaches the subject's
character; (3) it is published to a third person; (4) it damages the
reputation of the subject; and (5) that the accusation is done intentionally

or with fault such as wanton disregard of facts or with malicious

intention.”.
19. In Pillay (supra) at para [30], it was held —

"Allowable defences against defamation are justification which includes

the truth of the statement, fair comment which is determined by whether



20.

21.

the statement was a view that a reasonable person could have held,
absolute privilege when the statements were made in Parliament or in
court, or they were fair reports of allegations in the public interest and
qualified privilege, where it is determined that the freedom of expression
outweighs the protection of reputation, but does not amount to the
granting of absolute immunity. A defamatory statement is presumed to

be false unless the Defendant can prove its truth.”.

The Defendants have filed a general denial of all allegations in the Plaint, and have
averred that they have no knowledge of the events giving rise to the libel. They did not
raise any of the defences listed above. It is settled law that parties are bound by their

pleadings (see: Antoine Leon v Volare (Prop) Ltd [2005] SCCA 3). The court may not

formulate a case for a party after listening to the evidence (Hunt v R [1987] SCAR 160).

The liability of the First Defendant

The proprietor of a newspaper may be held civilly liable even though the libel may have
been published without his knowledge or in his absence (Shepheard v Whitaker [1875]

L.R. 10 C.P. 502). However, before this court proceeds to make a decision on the merits

of this case, it has to ascertain the legal status of the First Defendant. The Plaint as
amended avers that "The First Defendant is a registered political party in Seychelles and
the owner of the Newspaper known as "Seychelles Weekly"...". If the Seychelles United
Party (SUP), is a registered political party, then it is deemed to be a body corporate under
section 23 of the Political Parties (Registration and Regulation) Act (Cap 173), capable of
being sued in its corporate name under section 33 of the Companies Act (Cap 40). It is to
be noted that the only documents the Plaintiff has relied on as evidence in support of her
claim are a "Copy of Article dated 15" November 2013 of "Seychelles Weekly"
Newspaper” and a "Letter of demand". Where the "Seychelles Weekly" is concerned, its
legal status is not evident from the pleadings. This is enough to dispose of the case

against the First Defendant.

The liability of the Second Defendant




22

23.

24.

23,

26.

It was not disputed that the Second Defendant, Robert Ernesta, became the editor of the
"Seychelles Weekly" Newspaper on 2 May, 2014, and that he did not have any knowledge
of the letter which was published therein in 2013. However, before this court proceeds to
make a decision on the merits of this case in relation to the Second Defendant, it has to
ascertain the legal status of the Second Defendant. The Plaint as amended avers that "the
second defendant was the editor of "Seychelles Weekly"” Newspaper and its caption states
- "Mr Robert Ernesta Editor of Seychelles Weekly of Mont Fleuri, Mahe". Clearly the
legal status of "Seychelles Weekly" is not evident from the pleadings. This is enough to

dispose of the case against the Second Defendant.

The liability of the Third Defendant

The common law spreads the net of liability very wide, and the printer of the defamatory
material may be deemed to have participated in the publication. In an old case, a printer’s
servant "whose business was only to clap down the press" was held liable, though no
circumstances were offered of his knowledge of the import of the paper (R v Clerk [1728]
1 Barn. 304).

Be that as it may, as explained above, this court has to ascertain the legal status of the
Third Defendant. The Plaint as amended only avers that "the third Defendant was the
Publisher and Printer of the same newspaper, published on the | 5% November, 2013..."
and its caption states "Weekly Publications Publisher and Printers of Seychelles Weekly
Herein represented by Mr Robert Ernesta of Mont Fleuri, Mahe". Clearly, the legal status
of "Weekly Publications" is not evident from the pleadings. This is enough to dispose of

the case against the Third Defendant.

DECISION

In view of the above, this court is of the opinion that the Plaintiff has failed to establish
her case on a balance of probabilities against the Defendants. This court dismisses this

suit and makes no order as to costs.



Signed, dated and delivered at Ile du Port on 29 May 2018
_”} /

V4
/




