SUPREME COURT OF SEYCHELLES

Reportable
[2019] SCSC ...626

CS 99/2017
In the matter between
MARTIN AGLAE Plaintiff
(rep. by Alexandra Madeleine )
and
GERVAIS HENRIE 15t Defendant
(rep. by Anthony Derjacques)
XPRESS PRINTING 2"d Defendant

(rep. by Anthony Derjacques)

Neutral Citation: Martin Aglae v Gervais Henrie & Anor [2019] SCSC 69-6
Before: Pillay J

Summary: Defamation
Heard: 10" September 2019 and 16™ October 2019
Delivered: 24™ July 2019
ORDER
Plaint dismissed
JUDGMENT
PILLAY J

[1]  The Plaintiff in this case seeks a judgment from this Court ordering the Defendants to
jointly and severally pay a sum of SCR 1, 000, 000.00 in damages, with interest and costs,
and to issue a permanent injunction, preventing the printing of any further publications by

the first and second Defendants in respect of the Plaintiff.



(2]

[3]

[4]

[3]

[6]

[7]

The action is based on an article headed “Linyon sanzman Leader & SG in troubled

waters” which appeared in the issue of ‘Le Seychellois Hebdo’ dated the 17™ June 2016.
The Plaintiff avers that the said article falsely and maliciously stated in respect to him that:

5.1 “Both the Leader and the Secretary General of Linyon Sanzman are facing
serious accusations of theft”

5.2 “Martin Aglae...has had a case lodged against him at the Seychelles
Federation of Workers’ Union (SFWU). He is being accused sacking an
officer and refusing to pay the seven days notice according to the law.”

5.3 “...the two cases are the latest in a series of bad publicity surrounding the
party since it came into existence after stealing the name “Linyon
Sanzman” from another political movement.”

The Plaintiff was at all material times engaged in/on the political scene of Seychelles and
trading as Marpol Security, a registered business providing security services to individuals

and/or companies in Seychelles.

The first Defendant was at all material times the Editor and the second Defendant a printing
company undertaking the printing of weekly newspaper called ‘Le Seychellois Hebdo’
with large circulation throughout Seychelles and on the first Defendant’s social media

network, Facebook and twitter.

The Defendants denied that the article of 17" June 2016 in the “Le Seychellois Hebdo”
was defamatory. The Defendants defence is that the article titled “Linyon Sanzman Leader
& SG in trouble waters” is based on fact, is true and is fair comment on the basis that a
“company with the business name Marpole Security was sued before the Employment
Tribunal by its employees and paid the workers before the said Tribunal for breaches of
the Employment Act in ET 36 of 2016 on 23™ May 2016, ET57 of 2016 on 24" February
2017 and ET122 of 2016 on 6™ December 2016”.

The Defendants admitted that the article and the words complained of made reference to
the Plaintiff. The Defendants further admitted that the article was widely circulated across
Seychelles and on the first Defendant’s social media page on Facebook with over 6424

viewers.



(8]

[%]

[10]

(11]

[12]

The Defendants denied that the article and the words complained of, in their natural and
ordinary meaning or innuendo mean or are understood to mean that the Plaintiff is
dishonest, a criminal, a traitor and fraudster. The Defendants denied that the article and the
words complained of are false, malicious and calculated to expose the Plaintiff to public

ridicule, odium and hatred and constitute grave libel.

The Defendants’ position is that the Plaintiff is distorting and exaggerating the
interpretation of the articles. The articles according to the Defendants are simple, truthful
and fair comment. They are true, based on facts, bona fide, fair and in the public interest to
be kept informed and to maintain transparency and accountability. The Defendants denied
that the article was malicious or that it was calculated to give rise to hatred, public odium

or ridicule.

The Plaintiff relied on the cases of Esparon v Fernez and Anor (1980) SL.R 148 as well
as Pillay v Pillay (unreported) [2013] SCSC 68. The Plaintiff also relies on the case of
Ramkalawan v_SPPF [2017] SCSC 445 and Pillay v Regar Publications and Ors
(unreported) CS 11/1996.

The Plaintiff submitted that based on the evidence all five elements of the tort of

defamation as established in the case of Pillay v Pillay above have been satisfied being

that the (1) the accusation is false in that the cases the Defendants rely on are either dated
after the date of publication of the article or were dismissed and the name Linyon Sanzman
had not been registered to any party (2) it impeaches the subject’s character as Leader of
Linyon Sanzman and in his business “Marpol Security” (3) it is published to a third person
(4) it damages the reputation of the subject and (5) that the accusation is done intentionally
or with fault such as wanton disregard of facts or with malicious intention in that the
statements were made intentionally as Plaintiff’s previous affiliation with the political party

LDS to which first and second Defendants are associated.

The Defendant relied on the cases of Pillay v Regar Publications 1997 SLR 125 as well

as Maurice Lousteau Lalanne v _Regar Publications with regards to the issue of

damages.



[13]

[14]

[15]

[16]

[17]

The Defendants submitted that the evidence of the Defendants’ witnesses were cogent and
truthful. It was the Defendants' submission that the Plaintiff had failed to prove his case as

lawfully required, that the Plaintiff had no credibility and should not be believed.

It is in evidence that the Plaintiff is the director of Marpol Security and the Leader of
Linyon Sanzman. The Plaintiff testified that Linyon Sanzman was registered on 5" April
2016. He testified that at the time the article was written he was not facing any accusation
of theft and that the statement in the article was purely malicious and to tarnish his
reputation. It was his evidence that the workers union does not deal with any cases but he
confirmed that in May 2016 he had a case at the Employment Tribunal regarding an
employee. It was further his evidence that at the time the article was published the cases
had been settled. It was also his evidence that when he registered the party ‘Linyon
Sanzman’ there was no other party using the name of ‘Linyon Sanzman’. The Plaintiff
denied stealing any name from any movement or anybody whatsoever. He stated that “the
sole agenda at this time was to tarnish the reputation of the party and myself and to try to

come up with stories that will get the newspaper to sell out.”
Now as to the law as regards defamation.

In Bouchereau v Guichard (1970) SLR 33, Souyave CJ confirmed the basic ingredients

necessary to prove a case of defamation in Seychelles including the fact that publication is

a prerequisite to a claim for defamation.

In Esparon v Fernez and anor (1980) SLR 148 Sauzier J clearly described the law of

defamation as follows:

“Under article 1383 of the Civil Code of Seychelles, defamation is governed by the

principles of English Law. The following are the relevant principles for this case:

1. A man commits the tort of defamation when he publishes to a third person words

containing an untrue imputation against the reputation of another.



(18]

[19]

[20]

[21]

[22]

[23]

[24]

2. Words which impute to the plaintiff the commission of a crime for which he can be
made to suffer corporally by way of punishment are actionable without proof of special

damage.

3. A man, stating what he believes to be the truth about another, is protected in so doing,

provided he makes the statement honestly and without any indirect or improper motive.”

Sauzier J expanded on the law of defamation in Biscornet v Honoré (1982) SLR 451,

stating that what the plaint must contain in a case of defamation are the words complained
of, the date on which they were published and the names of persons to whom they were

published. They are material facts which must be pleaded and proved.

Now to the decision. I do not propose to consider the article as it appears but from the third

paragraph upwards.

The impugned article dated 17" June 2016 was produced. It is not in dispute that article
was indeed published in Le Seychellois Hebdo and widely circulated.

The Plaintiff testified that the article in the Le Seychellois Hebdo Newspaper gave his party

Linyon Sanzman bad publicity'.

Mr. Mancienne for the second Defendant testified that the name Linyon Sanzman was a
name used by a group of people made up of the leaders of the parties or the candidates who
had taken part in the first part of the Presidential election in December 2015. It was his
evidence that this movement was formed right after the first round of the Presidential

Election?.

Mr. Mancienne testified that the group used the word Linyon Sanzman as much as possible
in everything they did, in publications, in radio broadcasts and on calendars. He produced

the Linyon Sanzman calendar for 2016.

The relevant part of the article relating to Linyon Sanzman reads as follows:

! Page 10 of the proceedings of 10" September 2018 at 10am
2 page 16 of 10" September 2018 proceedings at 2pm



The two cases are the latest in a series of bad publicity surrounding the party since
it came into existence after stealing the name ‘Linyon Sanzman’ from another
political movement.

[25] Itis in evidence that there was no party registered by the name of Linyon Sanzman prior
to the Plaintiff registering the name. However it is also in evidence that the name was in

use by a group of people at the time that the Plaintiff registered the name.

[26] In cross examination the Plaintiff denied knowledge of any movement utilizing the name
Linyon Sanzman as their political slogan in the presidential run-off>. When questioned
further he stated that he was not in politics at the time, yet in the next breath admitted that
three months after the presidential elections, in March, he registered the name Linyon
Sanzman. According to the Plaintiff’s evidence he chose the name. The name was

discussed by his committee and they got it registered.

[27] Iam quite dumbfounded as to how a person who worked with a political party just before
the presidential election and who forms his own political party a few months after the
presidential elections would not have heard of Linyon Sanzman or for that matter seen the
slogan. After all one does not wake up one day and jump into politics. One has to be

following politics to get into politics.

[28] In any event I take notice that the name Linyon Sanzman was widely in use with huge
billboards around Mahe with the pictures of the leaders of the different parties and their
slogan soon after the December 2015 presidential elections. It is unlikely that the Plaintiff

would have missed them if he was living in Seychelles at the time.

[29]  On that basis I have to hesitation in saying that I do not believe the evidence of the Plaintiff
that he was not aware of any persons using the name Linyon Sanzman. In fact his evidence
that he ‘chose’ the name speaks volumes because that is what the Plaintiff did, he picked a
name coined by someone else. Even when asked he could not explain where he got the

name from. On this issue I accept the evidence of the Defendants the name Linyon

® Page 23 of the 10" September 2018 proceedings 10am



[30]

[31]

[32]

[33]

[34]

[35]

Sanzman was coined and used by a group of party leaders including themselves which the

Plaintiff went and registered as his own.

The fact however remains that the name though in use by this group of leaders had not been
registered by them. Can it then be said that it was a fact or fair comment by the Defendants

to say in the article that the Plaintiff ‘stole’ the name?

Black’s legal dictionary defines ‘Stealing’ as a “word used to describe the actions of a

person who takes something that is not his to take’.

Collins English Dictionary defines ‘steal’ as ‘taking something from someone without
permission or unlawfully especially in a secret manner’. It further defines ‘steal’ as ‘to

obtain surreptitiously, to appropriate ideas without acknowledgment’.

In its ordinary sense then stealing means to take something which is not yours with the

intent not to return it.

In the case of Pillay v Pillay (unreported) [2013] SCSC 68 Dodin J in explained the

defences available in cases of defamation in Seychelles. He stated thus:

Allowable defences against defamation are justification which includes the truth of the
statement, fair comment which is determined by whether the statement was a view that a
reasonable person could have held, absolute privilege when the statements were made in
Parliament or in court, or they were fair reports of allegations in the public interest and
qualified privilege, where it is determined that the freedom of expression outweighs the
protection of reputation, but does not amount to the granting of absolute immunity. A

defamatory statement is presumed to be false unless the Defendant can prove its truth.

I note that all parties in the case were public figures, on the political scene® during the
relevant period and manner of the registration of the political party ‘Linyon Sanzman’ was

a matter of pubic interest.

* Roger Mancienne for the Defendant testified that he is the Part Leader of LDS and was the running mate in the
Presidential elections of 2018 {Page 16 and 21 of 10™ September 2018 at 2pm). Gervais Henrie testified he is a
member of the National Assembly and the one leading the team working on the Party Political Broadcast during

7



[36]

[37]

[38]

[39]

[40]

I would therefore answer the above question in the affirmative. At the least it was a fair
comment for the Defendants to make. Though legally the name was not registered to that
movement or group of people it was a name coined by them and used by them and “any

5

ordinary right-thinking member of society”” would view the action of the Plaintiff in taking

a name widely used by others and registering that name as his as stealing.

With regards to the case registered at the Seychelles Workers” Union, the article was
published on 17" June 2016. The Plaintiff confirmed that in May 2016 he had a case before
the Employment Tribunal regarding an employee®. It was his evidence that the worker had
filed a case against his company but that when the claim came up before the Employment

Tribunal the employee had already been paid.

According to Mr. Henrie the article was referring to one Philip Marengo’. Mr. Henrie
testified that the man, Marengo, had gone to the Federation of Workers Union to get the
Union to represent him in his claim against MarPol and after he left their offices Marengo

came to his office at Arpent Vert to tell him the story which he supported with documents®,

Mr. Henrie assets that after the Defendants wrote the story Marpol paid “Maringo” and that
was the end of the matter. That fact cannot be verified, however it is safe to say that
settlement would have had to be on a date after 13" May 2016. The Plaintiff in any event
agrees that there was a case whereby the worker was claiming notice which was settled by

the time it came up before the Employment Tribunal.

I note that the article refers to the particular case dating back to May 2016 and the
complainant being accused by Marpol of reporting to work drunk. In fact as part of D4
there is included a letter of termination of employment and a note whereby Philippe

Maringo accepts a cheque as his final payment both documents dated 13" May 2016. The

the Presidential elections of December 2015 (Page 1, 7 and 8 of 16'™ October 2018 proceedings at 2pm). Martin
Aglae is the leader of ‘Linyon Sanzman’ (Page 3 of 10™ September proceedings at 2018 at 2pm)

5 Regar Publications v Pillay SCA 3/1997

8 page 9 of the 10'" September 2018 proceedings at 10am

7 Page 8 of the 16™ October 2018 proceedings at 2pm

% page 10 of the 16" October 2018 proceedings at 2pm



[41]

[42]

[43]

[44]

[45]

[46]

basis for the termination, according to the letter, is that Mr. Marengo had been warned

several times and the day before had been found drunk while on duty.

As for the first paragraph of the article “Both the Leader and Secretary General of Linyon
Sanzman are facing serious accusations of theft Mr. Aglae testified that he was not facing
any accusations of theft at the time the said article was written’. It was his evidence that
the statement was purely malicious and made to tarnish his reputation. For his part the first

Defendant simply states it is fair and true'®.

On a plain reading of the article it is clear that that first paragraph is the lead up to the rest
of the article. The article is then broken into two parts, one about the Plaintiff and the issue
with the worker and the other about Dave Jeanne, with the conclusion about “the two cases

[being] the latest in a series of bad publicity”.

As for the damage to the Plaintiff’s reputation, the Plaintiff testified that as a result of the
article saying that he stole the name Linyon Sanzman it portrayed him as a traitor and
dishonest person. He went on to add that he had to spend days and days explaining to his

members that the article was false and at times some members lost confidence in him!!.

With regards Marpol he stated that “For Marpol, it was also difficult but luckily the staff
did not buy ‘Le Seychellois Hebdo’, so we did not get this much question from them but

we get some questions from the clients.”

If that were the case why did these members and clients not come to testify as to their
thoughts and opinions of their leader and security service provider after that article was
published? I find that the Plaintiff’s own evidence is not sufficient to show that there was

damage to his reputation more so in view of the issues as to his credibility as discussed

above.

On the basis of the above I dismiss the Plaint. Each side shall bear their own cost.

® Page 8 of the 10™ September 2018 proceedings at 10am
19 page 3 of the 16" October 2018 proceedings at 2pm
11 page 14 of the 10™ September 2018 proceedings at 10am

9



i / SN 4
Signed, dated and delivered at Ile du Port on ;/2, /[:, % 32(// {

o

i

Pillay J

10



